Advies nodig? bel 020 760 78 65

Het maken van een websiteplan voor je WordPress site

Een goede voorbereiding is ontzettend belangrijk bij het maken een succesvolle website. Amerikanen kunnen dat zo lekker zeggen: “If you fail to plan, you plan to fail.”
En ze hebben gelijk. De extra tijd en energie die je in het maken van een websiteplan steekt verdient zich dubbel en dwars weer terug verderop in het traject.

Websiteplan

In een websiteplan komen de volgende zaken aan bod:

  • de doelgroep(en) van de website
  • het doel van de website
  • de structuur van de webstie

Wie is je doelgroep?

Je hebt het vast vaker gehoord of gelezen, maar om de juiste bezoekers aan te trekken naar je website, moet je eerst weten wie dat zijn. Probeer je doelgroep zo goed mogelijk te omschrijven aan de hand van onderstaande vragen.

Wie

Voor wie is de website? Bestaande klanten, potentiële klanten of allebei? Wie wil je dat je website bezoekt?

Wat

Wat zoeken ze op je website? Zijn ze digitaal vaardig? Wat is hun budget en hun uitgavepatroon? Hoe oud zijn ze? Welke levensfase zitten ze?

Waar

Waar komt de bezoeker vandaan? Uit de regio? Nederland? Internationaal?

Waarom

Waarom komen ze naar je website? Welk ‘probleem’ kan jij voor hun oplossen? Waarom moeten ze naar jouw website komen in plaats van naar de concurrentie?

Het is echt belangrijk hier zo specifiek mogelijk te zijn. Een vaak gehoord bezwaar om specifiek te zijn is dat je eigenlijk niemand uit wilt sluiten. Maar de realiteit is dat je niet iedereen kunt aanspreken. Als je dat probeert zal je zeer waarschijnlijk niemand echt bereiken.

Wat is het doel?

Wat is het doel van de je website? Wat hoop je dat er gebeurd nadat de website is gelanceerd? Wat wil je dat de bezoekers doen op de website? Welke actie moeten zij ondernemen?

Mogelijke doelen zijn:

  • Het vergroten van de naamsbekendheid van een bedrijf of product door het verstrekken van informatie op een website.
  • Het genereren van leads, de bezoeker overtuigen contact op te nemen per telefoon, mail of persoonlijk.
  • De verkoop van producten of diensten.
  • Het verstrekken van informatie over een bepaald onderwerp, bijv. in een blog.

Met het doel van de website in gedachte, bedenk je welke actie de bezoeker moet uitvoeren. Dat noemt men een call to action. Voor de bezoeker moet het direct duidelijk zijn welke actie van hem verwacht wordt. Of dat nu doorklikken naar een andere pagina is, het invullen van een contactformulier of het kopen van een product. Een call to action, vaak in de vorm van een button moet goed opvallen op de pagina.

Website inhoud

Sitemap

Vaak zie je op een website pagina’s als home, over ons, diensten of producten, blog of nieuws en contact. Daar kan je, afhankelijk van het doel van  je website, andere pagina’s bij bedenken. Kijk ook eens naar vergelijkbare websites om ideeën op te doen.

Schrijf de titels van de pagina’s onder elkaar in een tekstdocument of schrijf ze op losse post-its die je op de muur kunt plakken. Het maakt niet uit, als je maar een goed overzicht hebt van alle pagina’s.

  • Home
  • Over mij
  • Diensten
    • Dienst A
    • Dienst B
  • Blog
  • Contact
Wireframes

Het maken van een eenvoudige schets (een wireframe) van de homepage en een vervolgpagina helpt je bij het vaststellen welke verschillende pagina-onderdelen er zijn. De wireframes zijn als het ware een bouwtekening van de website.

In de wireframes worden zaken vastgelegd als navigatie, indeling en inhoud, maar er wordt nog niet gekeken naar de vormgeving.

Tekst en beeld

Pak nu de sitemap erbij en bedenk voor iedere pagina wat er op moet komen te staan. Eerst puntsgewijs en later werk je dit uit in een goed leesbare tekst. Verzamel ook het beeldmateriaal (foto’s, illustraties , video, enz.) voor de website.

En verder…

Heb je alle stappen uitgevoerd dan kun je nu beginnen met het maken van je website. Hulp nodig? Meld je dan aan voor een cursus WordPress.